| Játékosok száma:A játékot hárman játszhatják. Fogalmak: Vállalás vagy bemondás: játéktípus kiválasztása A játék célja a vállalt bemondások teljesítése vagy elbuktatása attólfüggöen, hogy ki volt a vállaló. Lapok erősorrendje csökkenő sorrenben:Színjátékban: ász, tízes, király, felsô, alsó, kilences, nyolcas, hetesSzín nélküli játékban: ász, király, felsô, alsó, tízes, kilences, nyolcas, hetes A játék menete:1. Osztás: A kezdőjátékos 12 lapot kap, a másik 2 játékos 10 lapot (A kezdőjátékos szerepe partinként változik).2. Bemondás meghatározása: Annak a játékosnak akinél 12 lap van le kell két lapot tennie, majd választhat egy játéktípust vagy passzolhat. A soron következő játékosok felvehetik a letett lapokat, de nekik a kiválasztott játéktípusnál nagyobb értéküt kell választani. Ha valaki felvette a lapokat, majd passzolt, akkor a választható játéktípusok értéke eggyel magasabbra kerül. Amennyiben a másik két játékos nem vette fel a lapokat utána, akkor kötelezően fel kell vennie azokat. Ez addig megy körbe amíg már senki nem akarja felvenni a lapokat. 3. Kontrázás: A kontrá a vállallás tétjét növelő tényezők. Fokozatai:
kontra *2 4. Vállalás teljesítése: Az első körben a hívó játékos (aki a kört kezdi) a vállaló. A hívó játékos letesz egy lapot. Az utána következő játékosoknak ugyanolyan színű lapot kell letenniük, mint amilyet a hívó tett le (már amennyiben van ilyen lapjuk). Színjátékban, amennyiben nincs a hívó lap színével megegyező lapja a játékosnak, akkor adut kell lettenie (ha van aduja). Ha nincs a hívó lap színével megegyező lapja és aduja sincs akkor bármit letehet a játékos. Fontos szabály, hogy amennyiben a játékos felül tudja ütni a már letett lapokat (van nagyobb értékü lapja), akkor felül kell ütnie azokat (amennyiben a második letevő adut tett le és a játékosnak van a hívó lap színével megegyező lapja, akkor azt kell letennie). A lapokat az a játékos viszi el aki a legnagyobb értékű lapot tette le, ráadásul a következő körben ő lesz a hívó játékos. Ez addig folytatódik, amig el em fogynak a lapok, vagy amíg el nem bukja a vállaló a vállalást. 5. Elszámolás: A válalló pontjaihoz hozzáadodnak a megnyert vállalások értékei (az ellenjátékosoktól levonódnak), míg az elbukott vállalások értékei levonódnak (az ellenjátékosok pontjaihoz hozzáadódnak). Bemondások (vagy vállalások):Parti (értéke 1): színjátek, husz, negyven számít. A tizes az ász és az utolsó ütés is egyaránt 10 pontot ér. Az nyer aki több pontot gyüjtött (az ellenjátékos pontjai összeadódnak). Pontegyenlőségnél az utolsó ütést tevö nyer.Négyász (értéke 3): színjáték. A bemondó azt vállalja, hogy mind a négy ászt elviszi. Kombináció nélkül a sima parti is számolandó. Negyvenszáz (értéke 4): színjáték. A bemondó azt vállalja, hogy minimum 100 pontot elér, ugy hogy van negyvene. A játékban a tizes az ász és az utolsó ütés is egyaránt 10 pontot ér. Ulti (értéke 4): színjáték. A bemondó azt vállalja, hogy az utolsó ütést az adu legkisebb értékü lapjával (hetessel) végzi. Kombináció nélkül a sima parti is számolandó. Fontos tudni, hogy az elbukott ulti értéke duplázódik Betli (értéke 5): szín nélküli játék: A vállaló azt vállalja, hogy a játékban egyetlen ütést sem csinal. Húszszáz (értéke 6): színjáték. A bemondó azt vállalja, hogy minimum 100 pontot elér, ugy hogy van húsza. A játékban a tizes az ász és az utolsó ütés is egyaránt 10 pontot ér. Durchmars (értéke 7): Kombináció nélkül szín nélküli játék, kombinálva színjáték. A vállaló azt vállalja, hogy a játékban minden ütést ő csinál. Négytíz (értéke 9): A bemondó azt vállalja, hogy mind a négy tizest elviszi. Kombináció nélkül a sima parti is számolandó. Egyéb bemondások értékét növelő tényezők:Piros bemondás: Piros bemondás az, amikor az adu a piros. A piros bemondás értéke a duplája a sima bemondásnak.Terített bemondás (csak betli és durchmars esetén): a vállaló azt vállalja, hogy ugy teljesíti a bemondást, hogy az ellenjátékosok látják a lapjait. Értéke a négyszerese a sime bemondásnak. Csendes bemondások (csak színjátékban):Olyan bemondás amit senki, nem vállalt, de teljesültek a feltételei.Csendes száz (értéke 1): húsz, negyven számít. Amennyiben a vállalásban nem szerepelt a negyvenszáz és a húszszáz, és valamelyik oldal elért 100 pontot akkor megnyerte a csendes százat az adott oldal. Csendes ulti (értéke 2): A bemondásban, nem szerepelt az ulti, de valaki az uolsó ütést az adu hetesével probálta megcsinálni (ez lehet az ellenjátékos is). Amennyiben ez sikerült akkor, megnyerte, egyébként elbukta a csendes ultit. Csendes durchmars (értéke 4): Amennyiben a vállalásban nem szerepelt a durchmars, a négyász és a négytíz, és valamelyik oldal tette az összes ütést, akkor az adott oldal megnyerte a csendes durchmarsot. |
|